Jak zhubnout i na mateřské – SOUTĚŽ s DÁRKEM pro každého

Možná jste si na nový rok, když jste si připíjeli šampaňským dávali předsevzetí, že teď se do toho opravdu pustíte a že letos už opravdu, ale opravdu zhubnete. Tedy pokud je vaším cílem konečně zhubnout přebytečná kila, určitě sami dobře víte, že je potřeba změnit jídelníček a přidat pohyb. Jenže jste si možná také uvědomili, že vlastně nevíte, jak na to. Co dělat, když máte pocit, že sami na tak radikální proměnu nestačíte? Třeba jste to zkoušela už několikrát, ale nikdy jste nevydržela. Nebo jste to ještě nikdy pořádně nezkusila, protože jste na mateřské a nemáte hlídání, abyste šla do posilovny nebo běhat. Nebo nevíte, jak na to. Nebo víte jak na to, ale myslíte si, že máte slabou vůli… 

Pokud vám Výzva nebude vyhovovat, můžete se kdykoliv jedním klikem v emailu odhlásit. Podrobnější informací o soutěži najdete zde >> .  Zdarma dárek pro všechny účastníky soutěže je buď 10 online básniček s malováním nebo jedna z výukových sad PDF karet pro zábavné učení hrou:

        nebo        

Hubnutí začíná v hlavě 

Chcete zhubnout, ale váš mozek vám vysílá poplašné zprávy, čeho všeho se musíte vzdát a co tomu musíte obětovat. S podobně negativními myšlenkami zatočíte jedině tehdy, kdy se doopravdy rozhodnete, že hubnout chcete. Nejdůležitější pro každý start hubnutí je silná motivace. Položte si pár otázek: Chci opravdu zhubnout? Nebude mi vadit se omezovat a překonat pohodlnost? Smířím se s tím, že musím zapomenout na výmluvy? 

Zdravější jídelníček

Ale nesmíte tomu říkat, že musíte držet dietu – protože to evokuje trápení a hladovění. Ozdravujete svůj životní styl, protože změna musí být dlouhodobá, abyste znovu nezačali přibírat.  

 Změřte se/nechte se změřit

Při hubnutí je ale důležité vědět, kolik je ve vašem těle svalů a tuku a jak se tento poměr mění – neboli jestli hubnete tuk. Pořiďte si takovou váhu, která měří i procento tuku. Zvažte se a změřte se na začátku, ideálně se ještě vyfoťte.

Stanovte si reálné cíle

Neplánujte si, že chcete shodit dvacet kilo, pro začátek si dejte menší cíl – třeba pět. Jakmile dosáhnete prvního menšího cíle, stanovte si další. Takové hubnutí vám půjde lépe, než když bude váš cíl v nedohlednu. V tu chvíli byste totiž mohli podlehnout pocitu, že to nikdy nedokážete. 

Postupujte krůček po krůčku a zakažte si extrémy

Nesnažte se hned první den překopat veškeré svoje zvyky, nevydrželi byste dlouho. Udělejte si plán a promyslete si, čím chcete začít. Až nový maličký zvyk zvládnete, přidejte další změnu. 

Nesmíte hladovět a jezte pravidelně

Pokud tělo nedostává energii pravidelně, má tendenci skladovat tuky. Nejlepší je jíst tak, abyste se nepřecpávali, nejedli tučné a přeslazené jídlo, ale ani nehladověli. Díky pravidelnému přísunu jídla se budete cítit výkonnější a psychicky odolnější, nebude vám totiž kolísat hladina krevního cukru, což způsobuje podrážděnost, změnu nálad, únavu a taky záchvaty hladu a chutě na sladké a tučné jídlo. Pravidelnost znamená, že budete jíst pětkrát denně a mezery mezi jídly nebudou delší než tři, maximálně čtyři hodiny. Každý den byste měli mít snídani, dopolední svačinu, oběd, odpolední svačinu a večeři. 

Nikdy nechoďte spát bez večeře

Tělo v noci obnovuje síly a na to potřebuje energii. Když půjdete spát hladoví, probudíte se ráno nevyspalí, a protože budete unavení a přes den toho pak více sníte. Večeři si tedy dejte tři hodiny před spaním, jezte lehčí jídla, protože když tělo zaměstnáte trávením, bude se vám špatně spát. Pokud se stane, že se navečeříte v sedm, ale spát jdete až v půlnoci, zařaďte kolem desáté ještě druhou večeři, abyste neuléhali s kručícím žaludkem. Můžete sníst třeba jogurt. 

Snídejte

Organismus potřebuje po probuzení dotankovat energii. Když se nenajíte, vytvoříte dlouhou prodlevu, kdy tělo hladoví, čímž se zpomaluje proces spalování a zastavuje hubnutí. Pokud nemáte ráno hlad, ani na snídani chuť, zaměřte se na to, abyste se naučili snídat. Začněte pomalu. 

Dodržujte pitný režim a pití pečlivě vybírejte

Dostatek tekutin zajišťuje, že tělo rychleji spaluje, a navíc platí, že hlad je převlečená žízeň. Kolik byste toho měli za celý den vypít, zjistíte, když svoji váhu v kilogramech vynásobíte číslem 30. Vyjde vám množství tekutin v mililitrech (např. 60 kg x 30 = 1800 tedy 1,8 l). Pijte především v první části dne, doháněním pitného režimu večer totiž zatěžujete ledviny. Nejlepší bude, když si zvyknete pít čistou vodu a neslazené čaje. S limonádami do sebe dostáváte zbytečný cukr, když si kupujete ty uměle slazené, tělo si nikdy neodvykne na sladkou chuť. Kávu pít můžete, ale kvalitní – káva z automatu bývá často přeslazená. A každý šálek doplňte vodou, protože kafe odvodňuje. 

Nahrazujte kalorická jídla těmi méně kalorickými a buďte otevření novým potravinám

Pečivo si kupujte celozrnné, které má sice přibližně stejný počet kalorií jako bílé, ale více vlákniny a schopnosti zasytit. Část přílohy u hlavních jídel nahraďte zeleninou. Místo cornflakes si do jogurtu nasypte ovesné vločky. Nekupujte si ovocné jogurty, ale bílé a ovoce tam přidejte čerstvé. A zkuste třeba jednou týdně novou potravinu, na kterou nejste zvyklí. 

Naučte se upravovat jídlo zdravěji a jezte vyváženě

Když někomu řeknete, že musí zhubnout, zděsí se, že místo řízků bude jíst maso v páře. Zdravá kuchyně přitom může být i chutná, záleží na tom, s jakou fantazií jídlo připravíte. Řízky přece nemusíte hned smažit, dobré mohou být i na přírodní způsob, když je dobře ochutíte a použijete kvalitní olej. Například i oleje jsou důležitou součástí jídelníčku, protože zaručují správný chod organismu. Mimo jiné se v nich rozpouštějí některé vitaminy. Do naší stravy patří stejně jako bílkoviny nebo sacharidy v podobě příloh. To znamená, že byste ani při hubnutí neměli nic vynechávat, jen si vybírejte zdravější varianty potravin. Z olejů volte kvalitní olivový, místo knedlíků jezte brambory a rýži. 

Nedojídejte a neuždibujte mezi jídly

Ačkoliv se s jídlem nemá plýtvat, nesnažte se za každou cenu dojíst vše, co máte na talíři nebo co nedojedí vaše děti. To platí především pro stravování v restauraci, kde si porci neurčujete sami.  Někdy také máte možná pocit, že vlastně moc nejíte, ale přemýšlejte – kolik energie do sebe dostanete tím, že si dáte po obědě bonbon, pak pár oříšků. Jezte jenom v době, kdy je čas jídla. A v klidu. 

Najděte si partnera na hubnutí nebo se zapojte do programu, který vám pomůže 

Pokud máte pocit, že hubnutí sami nezvládnete, poraďte se s odborníkem nebo se nechte vést. Není žádná ostuda přiznat, že na to nestačíte. Když vám někdo s hubnutím pomůže, bude to pro vás jednodušší – poradí vám, kde děláte chyby, bude vás povzbuzovat a motivovat a vy to jen tak nevzdáte.

Existuje například Výzva 21 dní, do které se můžete zdarma zapojit a dozvíte se základní informace a souvislosti, jak doopravdy zhubnout. A můžete rovnou začít i cvičit.

Pokud vám Výzva nebude vyhovovat, můžete se kdykoliv odhlásit.

 

Zdroj článku: ona.idnes.cz/rady-jak-zhubnout

Ing. Martina Macháčková

Autorka projektu Bystré děti a Malování s básničkou, nadšená propagátorka rané stimulace, zábavného učení hrou malých dětí v raném věku, kontaktního rodičovství a respektující partnerské výchovy. Maminka dvou úžasných holčiček.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *