Proč učit dítě již v raném věku

Studie prokázaly, že je mnohem jednodušší získat jazykové dovednosti v raném věku než kdykoliv jindy. Velmi malé děti se učí jazyk přirozeně jednoduše díky neustálému vystavování jazyku. Malé děti se dokážou naučit dva a více jazyků od narození stejně tak dobře jako jeden. Jsme přesvědčeni, že stejně tak jednoduše se děti naučí číst – ve více než jednom jazyce – jednoduše díky tomu, že budou stále vystavovány psanému slovu. A na rozdíl od dětí školního věku, kdy učení se číst je oříšek pro mnoho dětí, pro malé dítě je naučit se číst přirozené a snadné stejně tak jako učení se mluvit rodným jazykem.

A protože je čtení jednou z nejdůležitějších schopností, kterou se dítě kdy naučí, podporujeme a povzbuzujeme rodiče, aby začali své děti učit se jazykům a čtení tak brzo, jak je to možné. Děti, které si osvojí jazykové dovednosti – a schopnost číst – dřív než začnou povinnou školní docházku, mívají mnohem vyšší sebeúctu než jejich vrstevníci. Tyto děti si budou také pravděpodobně užívat učení ve škole, protože byli vybaveni těmi správnými základními nástroji již v raném věku.

Také můžete začít učit vaše dítě matematiku již velmi brzy, a jestliže tak učiníte, dáte svému dítěti možnost intuitivně rozumět tomuto stěžejnímu předmětu. Je to proto, že zhruba do tří a půl roku malé děti vnímají a chápou svět především pomocí pravé hemisféry jejich mozku (levá hemisféra začne být stoupající měrou dominantní později). Malé děti dokážou vnímat počet teček na flash kartě aniž by je počítaly stejně tak jak to dokážou někteří vědci. To dává dětem schopnost skutečně pochopit, co je řekněme 48 oproti 49. Díky tomu, že si děti udrží schopnost vnímat množství, dokonce i když začne být levá hemisféra jejich mozku dominantní, dokážou provádět zdánlivě komplexní matematické rovnice bez kalkulačky. (Třebaže pro většinu z nás čísla zůstanou jen abstraktní pojetí a pro úkoly jako je násobení dvou tříciferných čísel potřebujeme vždy kalkulačku).

pic62Také byste asi nechtěli zanedbávat umělecké vzdělávání vašeho dítěte – a s čím je vhodnější začít než s hudbou? Všechny děti si od přírody užívají rytmus a melodii – dokonce i před narozením (jen se zeptejte jakékoliv maminky, která ucítila své miminko kopat na určité melodie nebo rytmy). Co ale možná nevíte je to, že je možné naučit dítě mít hudební sluch, pokud začnete dostatečně brzy (bohužel, ale stejně jako matematikou pravého mozku, my dospělí jsme příliš staří na to, abychom se to naučili!). Učení se hudbě je hodně podobné učení se jazykům – je to mnohem jednodušší, jestliže začnete velmi malí. A prosté učení se hudebnímu nástroji má nesmírné účinky na mozek. Je prokázáno, že muzikanti mají nadprůměrné corpus callosum (svazek vláken které spojuje pravou a levou hemisféru mozku – a má se za to, že umožňuje zvýšenou synchronizaci mezi dvěma polovinami mozku). A co více, mozkové oblasti zodpovědné za plánování pohybu a realizaci, stejně tak jako oblasti zodpovědné za sluch byly mnohem větší u hudebníků než u nehudebníků.

Ing. Martina Macháčková

Autorka projektu Bystré děti a Malování s básničkou, nadšená propagátorka rané stimulace, zábavného učení hrou malých dětí v raném věku, kontaktního rodičovství a respektující partnerské výchovy. Maminka dvou úžasných holčiček.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *