Básničky a říkanky

Říkanky a básničky jsou nenahraditelné… Rytmus nás provází celým životem a je také významnou součástí naší řeči. Od narození ho vědomě či nevědomě využíváme při komunikaci s miminkem, později v rýmovačkách a říkadlech. Dítě velmi brzy dokáže napodobit rytmus a melodii řeči, dokonce dříve než hláskové seskupení jednotlivých slov. Nejprve si s řečí „pohrává“, vyslovuje rytmicky řadu slov, komolí je, říká slova, která nemají význam. Ale jsou rytmická!

Říkadla a básničky ničím nenahradíme, a pokud je dětem neříkáme a neučíme je, chybí jim jeden z nejpřirozenějších způsobů, jak si osvojovat řeč. Mnoho rodičů se spoléhá na „nácvik“ ve školce a dopouští se tak velkého omylu. Rozvíjení řeči nemůžeme odkládat! Začít v době, kdy nastupuje dítě do školky, je pozdě.

Říkanky nám také můžou pomoci “oživit” a udělat zábavnými a hravými běžné aktivity, které mohou být pro malé děti jinak i nezáživné… Jako například čištění zoubků.

Čištění zoubků

A jak dítě říkanky učit? Ve vhodných chvilkách říkanku dítěti přednášíme, postupně zkusíme některé slovíčko vypustit, počkáme, zda ho dítě doplní, a když ne, tak mu napovíme. Potom zkusíme vynechat jinou část a najednou zjistíme, že stačí napovědět začátek a dítě ji přeříká celou. Básnička je na světě!

Pozor na auto

Význam říkanky spočívá nejen ve vnímání jejího rytmu, ale také v rozvíjení percepčních schopností řeči a paměti dítěte. Říkanka jako dialog je ideální na procvičování paměti. Dítě se učí doplňovat vždy vhodné slovo nebo veršík. Děti mají tento druh „dialogu“ velmi rády a snadno se „odpovědi“ učí.

Mikuláš

Tím, jak jsou říkanky rytmické, přímo vybízejí ke spojení s pohybem prstů, rukou, hlavy nebo celého těla. Vztah k tělesnému pohybu bychom měli v dětech rozvíjet a podporovat už od útlého věku. Pohyb by se měl stát jednou ze základních životních potřeb, proto je důležité, aby z něj děti měly radost.

Sedmikráska

Motivace jednoduchou říkankou k provedení cviku jim umožní prožívat pohyb a fyzické cvičení jako hru a zábavu, při níž objeví vlastní tělo a jeho možnosti. Ve spojení s říkankou se rozvíjí koordinace celého těla. Děti si říkanku s pohybem snadno zapamatují! Pohyby je třeba provádět pomaleji, v rytmu, aby je dítě stihlo napodobovat. Fantazii se meze nekladou a jakoukoliv říkanku můžete pohybem doprovázet. Jediným kritériem je jednoduchost.

Říkanka s ukazováním - BRAMBORA

Říkanky jsou vhodné i pro to, aby se pomocí nich děti učily o světě a pravidlech v nich. 🙂

Říkanka Semafor pro chodce

Říkejte si s dětmi říkanky a básničky, malujte s nimi, ukazujte, pohybujte se. Prostě si hrajte a obrňte se trpělivostí, protože vaše dítě si pravděpodobně říkanky oblíbí a bude je chtít opakovat znovu a znovu! Ale odměnou vám budou jeho rozzářené oči a báječné chvilky, jež spolu strávíte….

My se máme nejradši (princezna)_

 

…nebo krásnou říkankou s objetím pravidelně ukončuje společně strávený den. 🙂

Říkanka pro klidné spaní

Více básniček najdete na naší Facebook stránce. Dejte like a žádná další básnička vám neunikne 🙂

Novy rychlokurz-banner-ZDARMA

A pokud jsme ještě nevyzkoušeli naše MALOVÁNÍ S BÁSNIČKOU, určitě to s vašimi dětmi zkuste, přístup je zde >>

 Nevýchova - Průvodce, jak se vypravit cfa7ddcc          pruvodce1-zdarma-250x315

Ing. Martina Macháčková
Autorka projektu Bystré děti a Malování s básničkou, nadšená propagátorka rané stimulace, zábavného učení hrou malých dětí v raném věku, kontaktního rodičovství a respektující partnerské výchovy. Maminka dvou úžasných holčiček.
Komentáře
  1. Veronika Drašnarová napsal:

    Dobry den…vse je kradne a inspirujici…muzu poprosit o zaslani mailu s malovanymi basnickami a treba s tipy na knihy nebo brozurky od vas…dekuji…

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.