Malování s básničkou zdarma: balíčky obsahují básničku s obrázky jako kroky malování, zvuk básničky ke stažení a video-návod krok za krokem >>
Nestihli jste online workshop Nevýchovy o tom, jak utišit plačící miminko? Nevadí. 🙂 Udělala jsem pro vás stručný výtah toho, o čem Katka Králová na online webináři mluvila.
Co to vlastně znamená, když dítě pláče? Pláč má spoustu důvodů (hlad/žízeň, bolest, zlost/vztek, nedostatek podmětů (nudí se), přemíra podnětů, teplo/zima, nepohoda, negativní ladění (smutek, strach).
Ale pláč velmi malého miminka není nástroj, jak maminku naštvat ani jak ji vydírat – pláč je forma komunikace.
My dítě slyšíme plakat, ale nerozumíme, co nám chce svým pláčem říct. A co je řešení? Je opět potřeba jít zpět k mamince a podívat se na její pocity … 🙂
Jak se cítí maminka, když dítě pláče??? Mamince se spustí intuitivní program, pečující reflex :-). „Vím, že něco není v pořádku, moje dítě pláče, musím situaci vyřešit a svoje miminko uklidnit“. Naše uši prostě neumí poslouchat dětský pláč :-). Stejně přirozeně jako pečující reflex u maminky funguje i tišící reflex u dítěte. Tak jak je možné, když to ta příroda má tak chytře vymyšlené, že je takové ohromné množství maminek, které stále touží po odpovědích a netuší, jak to vyřešit, když jejich dítě pláče?
Proč je to tak? Rodiče spoléhají na rady odborníků (nechtě ho vybrečet, nenechte se citově vydírat, nerozmazlujte ho, ….) , podléhají mediální masáži (jak vypadá a jak se chová správný rodič) místo aby vnímali své dítě.
Čím déle pláč miminka trvá, tím více to útočí na maminku a na její přirozený program „utiš ho“. Navíc k tomu předsudky, že „správná máma umí utišit své dítě“. A pak maminku začne napadat:
Rodiče se pokusí zahnat tyto negativní pocity tím, že začnou používat různé rodičovské strategie:
Při tom ale spousta maminek trpí, protože jim pláč dítěte z vedlejší místnosti rve srdce, celým tělem i duší touží za dítětem jít a vzít ho do náručí, ale mají strach, že bude pravda, co říká dobře míněná rada mojí maminky nebo kamarády – poruší metodu a ona nebude fungovat, že dítě rozmazlí, že si mě dítě omotá takhle kolem prstu,… Jak se ale miminko cítí? Cítí pocit nejistoty, samoty. Nakonec přece jenom usne, ale z beznaděje a vyčerpání. Dává mu to jistotu, že jsme tu pro něho? Dává mu to pocit bezpečí? A co mu to dává do jeho budoucího života? 🙁
Strategie, že při každém kňournutí dítěte maminka začne dítě utišovat, taky nefunguje. Rodič nesleduje dítě, co potřebuje. Podstatné je, aby dítě neplakalo. Ale dítě potřebuje, aby jeho potřeba byla uspokojená, aby maminka zareagovala na to, co dítě potřebuje. Dítě nemá prostor pro sebevyjádření. Jak bude příště dítě reagovat, když ho maminka místo „pomoci a pochopení jeho potřeby“ bude zas jen utěšovat? Nepřijde ještě větší vztek a/nebo lítost?
Je potřeba být k dítěti upřímný. Přiznat pocity dítěte, popsat mu svoje pocity, zeptat se dítěte, co je problém, nabídnout řešení. Ale – aby to fungovalo, je nutné dodržet tři komunikační zásady proti dětskému pláči, které mají kouzelný účinek. 🙂 Jaké to jsou?
„Pokud si o někom myslíte, že je blbec, bude se k vám jako blbec chovat pořád“. Změňte způsob, jak se díváte na lidi i na situace kolem sebe. Zbavte se předsudků a zbavte se očekávání. Tím se změní i vaše slova a chování, váš tón hlasu. A dítě to vycítí.
Berte dítě jako partnera. Buďte k sobě i k dítěti upřímní. A pak řekněte sobě i dítěti upřímně, jak situaci vnímáte a jak se v ní cítíte. „Zeptejte“ se dítěte, co potřebuje ono a řekněte mu, co potřebuje vy. „Domluvte se s dítětem“ 🙂 . Vnímejte sebe i signály, které k vám dítě vysílá. Změňte nastavení na pozitivní partnerství s dítětem – vnímejte ho jako partnera, s kterým vyřešíte jakýkoliv problém. V klidu. Společně. Vnímejte své dítě obdivně, s důvěrou, že vše spolu zvládnete. Svému dítěti důvěřujte, na své dítě se napojte a aktivujte svůj přirozený instinkt. S tímto nastavením začínejte jakoukoliv komunikaci.
Není cílem dítě „umluvit“. Smysl má pouze funkční komunikace. Naslouchejte svému dítěti, věnujte dítěti skutečnou pozornost a buďte skutečně přítomní v tom okamžiku s dítětem“tady a teď“ – pak není potřeba přehršle slov. Pak dokážete lépe pochopit svět dítěte.
Když je dítě maličké, svádí to k tomu, že s ním mluvíme „hloupě“. Přijali jsme jakoby myšlenku, že je dítě maličké, neschopné, nerozumné a stejně nám moc nerozumí. Ale není to pravda. Je potřeba si připustit, že dítě je schopné. Je potřeba s dítětem mluvit jako se sobě rovným.
Jako během každého webináře nechala Katka i tentokrát rodiče prožít „zážitky“. Tyto prožitky jsou skvělá věc, kterou si na online webináři v tom daném okamžiku „naživo“ prožijete. Žádný psaný text tento zážitek nemůže nahradit. Zavřete oči a stanete se dítětem a prožijete nějakou situaci jeho očima s jeho pocity. Tentokrát jsme se stali miminkem, co pláče :-). A celý workshop byl jako vždy protkaný reálnými příběhy skutečných rodičů a jejich dětí.
Zdroj: Online workshop Nevýchovy
Dobrý den, chtěla bych se optat jestli tu mate i výtah z webináře o čistění zoubků, nestihla jsem ho. Děkuji
Dobrý den Karolíno, bohužel výtah o čištění zoubků jsem nenapsala.
Velmi podobný (až skoro doslovný) článek jsem četla na webu kouzelná výchova řekla bych že je dost kopírujete. Měla byste si na to asi dát pozor nebudí to dobrý dojem.
Lilijana Wálová
Milá Lily, děkuju za komentář.
Je pravděpodobné a logické, že články jsou podobné, protože článek je – stejně jako na webu Kouzelná výchova – výtah z webináře Nevýchovy. Kdyby byly články odlišné, bylo by to asi podezřelé, když je to výtah z toho samého webináře, ne !? 🙂
Tak už je mi to jasné, když ani všechny komentáře nejsou veřejné.
Lily, komentáře procházejí schvalovacím procesem, protože nechci v komentářích spamové reklamy ( které musím odstraňovat) se zpětnými odkazy na stránky, které nesouvisí s výchovou ani dětmi.