Co radí neurověda? Jak pomoci dítěti naučit se dobře anglicky…

Angličtina je v dnešní době nutností a její znalost se hodí v osobním i profesním životě. Ale jak ji jednoduše zvládnout a nebýt stále na té stejné úrovni několik let? A hlavně jak pomoci našim dětem, aby se pro ně angličtina stala druhým jazykem a neměly stejné obtíže s jejím naučením jako my?

VÝUKA ANGLIČTINY JAKO DRUHÉHO JAZYKA

Všichni víme, že nejsnadněji se jazyky učí malé děti. Ale pokud jste to s vašimi dětmi nestihli – oni už jsou školáci – a vy byste jim chtěli pomoci, aby se tu angličtinu opravdu naučili,  nic není ztracené. 

Díky nejnovějším poznatkům neurovědy o rozvoji řeči totiž existují způsoby učení, které imitují přirozenou tvorbu neuronových vazeb pro řeči (jak tomu bylo v dětském mozku ve velmi raném věku), pomocí speciálních cvičení. Takže i vaše dítě školou povinné má skvělou šanci na vytvoření “anglického mozku” a dokonalé zvládnutí anglického jazyka (poslechněte si záznam webináře).

JAK PROBÍHÁ PŘIROZENÁ ABSORPCE JAZYKA

Kritické neboli senzitivní období na rozvoj jazyka je od narození do 6 let (ale schopnost absorbce dalšího jazyka se výrazně snížuje poté, co se dítě naučí hovořit ve své mateřštině tzn. zhruba od 3 let). Během tohoto senzitivního období mozek nasává řeč se všemi jejími specifiky ze svého okolí zcela přirozeně. Současně se slovní zásobou absorbuje i pravidla řečí, kterým je dítě vystaveno, a organizují se v mozku struktury pro tyto řeči. Po skončení tohoto období se často objevují problémy s učením druhého jazyka. Je to zejména proto, že mozek poté, co se jednu řeč naučí, nemá přirozenou schopnost absorbovat nové zvuky a pravidla dalších jazyků – již je nepotřebuje – k přemýšlení nám stačí jeden jazyk.

JAK UMOŽNIT ABSORPCI JAZYKA PO UKONČENÍ SENZITIVNÍHO OBDOBÍ PRO JAZYK?

Je potřeba zajistit „imitaci“ přirozené tvorby neuronových vazeb pro řeč – angličtinu. A vystavit tak mozek podobným vlivům, jaké na něj působí v kritickém období pro rozvoj jazyka – tedy od narození do zhruba čtvrtých narozenin.

K tomu stačí pouhé 2 kroky:

KROK 1 – VYTVOŘIT SPRÁVNÝ OTISK ANGLICKÝCH HLÁSEK

Většina řečí má kolem 40-ti hlásek (foném). Angličtina jich má 44 a nejsou úplně shodné s fonémy češtiny. Vzpomeňte si třeba na zvuky v angličtině jako “th”, “r” nebo “w”. Mozek, který nemá vytvořené správné otisky těchto hlásek, není schopen řeč správně dekódovat.

Špatně se nám poznávají mezery mezi slovy, řeč se zdá splynutá a rychlá. Není jí tedy dobře rozumět a proto nedokáže ani efektivně s informacemi v této řeči pracovat. Špatně si pamatujeme, co jsme slyšeli, déle nám trvá reagovat apod. Učení řeči jde tedy pomalu a studentovi se zdá obtížné. Navíc, pokud neexistuje otisk foném, ucho a následně mozek není schopen správně zpracovat zvukový vjem dané řeči a co ucho neslyší, člověk nedokáže vyslovit, což se odráží i na potížích se správnou anglickou výslovností.

Je třeba naše ucho a mozek připravit, aby si správně a izolovaně vytvořil otisk hlásky a tím její správnou reprezentaci v mozku. Máme-li v mozku tyto otisky, mluvené angličtině pak mnohem lépe rozumíme, dokážeme lépe vyslovovat a snadněji se řeč učíme. K vytvoření takových otisků je nutný pravidelný trénink.

KROK 2.– SPRÁVNĚ PŘIPRAVIT MOZEK NA VSTŘEBÁVÁNÍ NOVÝCH INFORMACÍ

Mezi základní kognitivní funkce patří – paměť, soustředění, řazení a zpracování informací. Výzkumy ukázaly, že kognitivní trénink nejen zefektivní učení angličtiny, ale mnoho žáků si díky němu zlepší i výsledky v jiných předmětech. Díky tréninku mozku si připravíte mozek na učení angličtiny a učení vám půjde mnohem rychleji, efektivněji, a když nám něco jde, tak nás to většinou i baví.

Co si pod tím představit? Tak například při trénování paměti je pro výuku jazyka důležitá tzv. fonetická paměť. Ta se dá trénovat například cvičeními, které vypadají jako pexeso pro uši – posloucháte různé podobné zvuky nebo slova a snažíte se najít druhý stejný. Pokud se jedná o hlásky a slova z angličtiny, tříbíte tak ucho na rozpoznávání těchto hlásek a slov v mluvené řeči.

Pokud se podaří zkombinovat tyto dva kroky – vytvořit správné otisky anglických hlásek a vytrénovat kognitivní funkce v angličtině, vytvoříme tzv. „ANGLICKÝ MOZEK“.

A co nám anglický mozek umožní?

 ANGLIČTINU LÉPE VNÍMAT
 PŘIROZENĚ VSTŘEBÁVAT GRAMATIKU
 PŘEMÝŠLET V ANGLIČTINĚ
 LEPŠÍ VÝSLOVNOST
 RYCHLEJI V ANGLIČTINĚ REAGOVAT

Výsledkem bude dokonalé zvládnutí anglického jazyka vašeho dítěte. Bude schopné v angličtině sledovat filmy, číst knihy a vést konverzaci – což jeho znalosti dále prohlubuje.

ZDARMA ONLINE WEBINÁŘ

Chcete se o tom dozvědět víc informací? Dozvíte se je na zdarma online webináři. Registrujte se zdarma zde >> a získáte na email odkaz na záznam.

Ing. Martina Macháčková
Autorka projektu Bystré děti a Malování s básničkou, nadšená propagátorka rané stimulace, zábavného učení hrou malých dětí v raném věku, kontaktního rodičovství a respektující partnerské výchovy. Maminka dvou úžasných holčiček.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.