Malování s básničkou zdarma: balíčky obsahují básničku s obrázky jako kroky malování, zvuk básničky ke stažení a video-návod krok za krokem >>
Mnozí rodiče žijí v mylném přesvědčení, že ke svým dětem mají partnerský přístup. Jak je to u vás?
Co ono rovnocenné partnerství jako rodičovský přístup vlastně znamená?
Nakolik lze mluvit o rovnocenném partnerství, když partnerka navrhne několik možností, které vyhovují především jí, a dá z nich partnerovi vybrat, aniž by se zajímala o jeho názory?
Matka, která navrhuje několik možností a dává z nich dítěti vybrat… Na první pohled to vypadá jako rozumná rodičovská volba. Ale jak je to doopravdy?
Jako děti se v rodině do značné míry učíme nápodobou. Přebíráme vzorce chování od svých rodičů, napodobujeme nejen jejich chování, ale i postoje, prožívání, hodnocení lidí a situací, způsob komunikace, strategie řešení problémů.
—–
Bereme si s sebou do dospělého života většinou jen málo z toho, co nám rodiče vysvětlují a vštěpují slovy, ale obvykle většinu z toho, co a jak sami dělají.
—-
Ale dokážeme dohlédnout všechny reálné dopady nápodoby? Často věnujeme velké úsilí tomu, abychom své dítě naučili něčemu pro nás velmi podstatnému, zatímco ho svým chováním učíme pravému opaku. To je poněkud smutný, ale velmi rozšířený výchovný paradox.
Učebnicovým příkladem může být zodpovědnost. Naučit dítě zodpovědnosti považuje velká část rodičů za zásadní. Vysvětlují proto dětem, jak je důležité plnit svoje povinnosti. Říkají jim opakovaně: Jsou to tvoje povinnosti. Mysli si na svoje úkoly. Starej se o svoje věci. Nezapomínej. Připrav si to. Hlídej si to. Je to tvoje věc. Přečti si každý den tři stránky. Už jsi dneska četla? A celý proces přebírání zodpovědnosti nepřetržitě monitorují, aniž si uvědomili, že neprobíhá.
Právě popsaným přístupem se totiž dítě ve skutečnosti učí následující:
—–
Rovnocenné partnerství vychází z myšlenky, že dítě je náš partner, vždy a všude. Ale i rodič je za všech okolností partnerem, kterého je třeba respektovat.
—–
Někteří rodiče, kteří potřebují s výchovou pomoci, říkají: „Takhle my to doma děláme. Jsem partner.“ A dodávají: „Ale stejně neposlouchá a musím občas zvýšit hlas.“ Když se ale podíváme na jejich výchovný styl zblízka, ukazuje se, co už bylo naznačeno – že se místo skutečného partnerství jedná o pseudopartnerství.
Při pseudopartnerství děti neposlouchají a my občas musíme zvýšit hlas.
Můžete si všímat následujících tří znaků:
Začít uplatňovat partnerský výchovný přístup je možné v každém věku dítěte. Nikdy není příliš brzy nebo pozdě na harmonický, láskyplný vztah, založený na rovnocenném partnerství. Pokud jste právě prohlédli vlastní pseudopartnerský model, anebo už delší čas přemýšlíte, že potřebujete změnit výchovné stereotypy, protože se vám s dětmi nedaří, nabízím vám jednu z možností, jak s partnerským přístupem začít:
Být dítěti partnerem znamená totiž mimo jiné namísto moralizování inspirovat vlastním životem.
Autor článku: Katka Králová, celý článek si můžete přečíst zde: https://psychologie.cz/vychova-nevychovou/